SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L BUYU’

<< 1004 >>

-3- 78 - باب: بيع الفضة بالفضة.

78. GÜMÜŞLE GÜMÜŞÜN KARŞILIKLI SATIMI

 

حدثنا عبيد الله بن سعد: حدثنا عمي: حدثنا ابن أخي الزهري، عن عمه قال: حدثني سالم بن عبد الله، عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما:

 أن أبا سعيد حدثه مثل ذلك حديثا عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، فلقيه عبد الله بن عمر، فقال: يا أبا سعيد، ما هذا الذي تحدث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ فقال أبو سعيد: في الصرف؟ سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: (الذهب بالذهب مثلا بمثل، والورق بالورق مثلا بمثل).

 

[-2176-] Abdullah İbn Ömer r.a., Ebu Said el-Hudri'den bunun benzerini (gümüşle gümüşün ancak eşit ve peşin olarak değişilebileceğini) Resulullah'tan hadis olarak rivayet etmiştir.

 

Abdullah, Ebu Said ile karşılaşarak ona sordu: "Ebu Saidl Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den aktardığın şu haberin aslı nedir?"

 

Ebu Said: "Sarf konusunda olanı mı soruyorsun? Resulullah'ın şöyle söylediğini işittim": "Altın ile altın eşit olarak değişilir. Gümüş ile gümüş eşit olarak değişilir. "

 

Tekrar: 2177, 2178

 

حدثنا عبد الله بن يوسف: أخبرنا مالك، عن نافع، عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (لا تبيعوا الذهب بالذهب إلا مثلا بمثل ولا تشفوا بعضها على بعض، ولا تبيعوا الورق الورق بالورق إلا مثلا بمثل، ولا تشفوا بعضها على بعض، ولا تبيعوا منها غائبا بناجز).

 

[-2177-] Ebu Said, Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle buyurduğunu söylemiştir: "Altın ile altını ancak eşit olarak değişin. Birini diğerinden fazla yapmayın. Gümüş ile gümüşü ancak eşit olarak değişin. Birini diğerinden fazla yapmayın.

 

Bunlardan (akit meclisinde) mevcut olmayanı, akit meclisinde peşin olarak bulunan karşılığında değişmeyin."

 

 

AÇIKLAMA:     "Altın" sözcüğünün kapsamına; para olarak basılmış olan, nakışlı, kaliteli - kalitesiz, sağlam - kırık, süs eşyası,külçe, saf - katışık tüm altınlar girer. Nevevi, diğer alimlere uyarak bu konuda icma bulunduğunu nakletmiştir.

 

"Akit meclisinde mevcut olmayan": Bu ifade genel kapsamlı olup, ister vadeli ister peşin olsun akit meclisinde bulunmayanların hepsini kapsar.

 

İbn Battal şöyle demiştir: Bu hadis, Şafii'nin şu konudaki görüşü lehine delil olur: "Bir kimsenin başkasında alacağı dirhemleri, (gümüş para) diğerinin de bunda dinarları (altın para) bulunsa, borçları takas yapamazlar." Çünkü bu, "altın ile gümüşün vadeli olarak satımı" kapsamına girer. Akit yapılan yerde bulunmayan para karşılığında mevcudun değiştirilmesi caiz olmadığına göre ikisi de mevcut olmayan paraların değişimi hiç caiz olmaz.